"Tak wiele mówi się ostatnio o hejcie, nienawiści i przemocy w środowisku szkolnym. Mnoży się przykłady z telewizji o kolejnych ofiarach przemocy rówieśniczej. Czy ten problem dotarł już do przedszkoli? Na wielu forach internetowych rodzice opisują historie swoich dzieci, które w ich ocenie zostały dotknięte przemocą rówieśniczą w przedszkolu. Gdzie jest granica między zwykłą koleżeńską kłótnią a przejawami agresji w wieku przedszkolnym? Czy nie przypadkiem to rodzice prowokują takie sytuacje? (...)"
Hejt w przedszkolu. Czy mowa nienawiści dotarła już do przedszkolaków?
Żyjemy w czasach ogromnego postępu technologicznego
Korzystanie z urządzeń mobilnych przez ludzi stało się codziennością. Używamy ich w miejscu pracy, w szkole, w domu, w środkach komunikacji, podczas relaksu. Są praktycznie wszechobecne. Urządzenia elektroniczne są coraz częściej używane przez dorosłych jako narzędzia pomocne w opanowywaniu zachowań dzieci. Rodzice najczęściej uciekają się do nich podczas karmienia czy uspokajania swoich pociech oraz wtedy, kiedy muszą wykonać jakąś pracę. Rodzice korzystają z pomocy urządzeń, kiedy brakuje im czasu, siły czy pomysłu na to, jak zająć dziecko. Być może większe rozpowszechnienie wśród rodziców wiedzy na temat skutków używania urządzeń elektronicznych przez ich pociechy, skutkowałoby rzadszym sięganiem przez dzieci po urządzenia mobilne.
Badania
Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), dzieci poniżej drugiego roku życia zdecydowanie nie powinny mieć dostępu do urządzeń ekranowych, a udostępnianie mediów elektronicznych dzieciom w wieku od 3 do 6 lat powinno stanowić decyzję przemyślaną wraz z wyznaczonymi konkretnymi zasadami ich użytkowania.
Negatywne skutki korzystania z urządzeń mobilnych
Korzystanie i udostępnianie dzieciom nowoczesnych urządzeń elektronicznych wymaga od rodziców rozwagi i świadomości tego, że zbyt wczesne i intensywne używanie przez nie tych urządzeń może skutkować wieloma problemami. Najmłodsze dzieci nie powinny korzystać z mediów elektronicznych, bo to je ogranicza. W pewien sposób one wzrastając przyzwyczajają się do telefonu, ruchomego świata, a to negatywnie wpływa na ich mowę, która zostaje opóźniona, dzieci stają się bardziej pobudzone i płaczliwe, ponadto tracą zainteresowanie rzeczywistością, kontaktem z rodzicami, w przeciwieństwie do świata telefonu czy tabletu, który jest atrakcyjny. Pojawiają się problemy z logicznym myśleniem, jak i problemy z wykonywaniem prac manualnych, wymagających koordynacji np. rąk i zmysłów (układanie klocków, kolorowanie) oraz brakiem umiejętności określenia swoich zainteresowań, wyrażania emocji.
O czym należy pamiętać?
Warto stworzyć przestrzeń domową bez mediów elektronicznych. Przede wszystkim nie wskazane jest posługiwanie się telewizją, telefonem czy smartfonem w celu odwrócenia uwagi najmłodszych dzieci podczas spożywania posiłku. Wtedy wyłącza się świadomość dziecka. Powinno się też wyeliminować elektronikę podczas czasu wspólnej zabawy z dzieckiem czy w jego pokoju.
Jak chronić - garść wskazówek
- Do 2. roku życia dziecko nie powinno korzystać z żadnych urządzeń mobilnych.
- Od 2. do 6. roku życia dziecko może korzystać z mediów elektronicznych lub telewizji maksymalnie przez godzinę dziennie.
- Ważna jest konsekwencja - rodzic ustala reguły korzystania z urządzeń mobilnych i nie robi wyjątków.
- Kontrola rodzicielska - rodzic powinien wiedzieć, do jakich treści jego dziecko ma dostęp w Internecie.
- Pożyteczne treści - warto by rodzic wybierał w Internecie gry edukacyjne, wspomagające rozwój dziecka częściej niż inne rozrywki.
- Czas na sen - dziecko nie powinno wpatrywać się w kolorowy ekran na dwie godziny przed snem.
- Niestosowanie urządzeń jako nagrody - rodzic nie powinien stosować urządzenia mobilnego jako rodzaju nagrody, ponieważ wówczas wzrasta znaczenie emocjonalne tego przedmiotu dla dziecka.
Sposobów na zastąpienie mediów elektronicznych jest bardzo dużo. Chociażby czytanie książek, układanie klocków, planszówki, które stają się coraz bardziej popularne i angażują całą rodzinę. Zapełniają czas i są sposobem, kiedy dziecko się nudzi. Należy pokazać, że świat nie kończy się na komórce czy tablecie. Możliwości jest mnóstwo, na pewno na początku będzie to dla dziecka nieatrakcyjne w przeciwieństwie do ładnego telefonu komórkowego, ale z czasem na pewno przyzwyczai się i odkryje nowe horyzonty.
Weronika Hejmej- pedagog specjalny