Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?    Cyberbezpieczeństwo AKCEPTUJĘ
Super User
Kategoria:

Witajcie Skrzaty w czwartkowy poranek. Zapraszam do ćwiczeń gimnastycznych – wykonujcie ćwiczenia gimnastyczne wspólnie z Rodzicem.

„Kosmiczna gimnastyka” – Rodzic recytuje wierszyk i pokazuje czynności, które naśladują dzieci. Zabawę powtarzamy dwukrotnie.
Prawą nogą wypad w przód (robimy wykrok prawą nogą)
i rączkami zawiąż but (udajemy wiązanie buta)
Powrót, przysiad, dwa podskoki (robimy przysiad i dwa podskoki)
W miejscu bieg i skłon głęboki (biegniemy chwilę w miejscu i wykonujemy skłon)
Wymach rączek w tył, do przodu (wymachujemy rękoma do tyłu i przodu w skłonie)
I rannego nie czuć chłodu.

„Bieg ufoludków” – zabawa bieżna – Rodzic ustawia slalom np. z poduszek. Dziecko mając nogi związane np. apaszką pokonuje slalom biegnąc/idąc tyłem.

„Lustrzane odbicie” – zabawa ćwicząca duże grupy mięśniowe – dzieci z Rodzicem stają na przeciw siebie. Jedna osoba z pary wymyśla trzy ruchy, które odwzorowuje drugie, a następnie ma miejsce zamiana ról.

„Kosmiczne wstawanie” – zabawa ćwicząca duże grupy mięśniowe – każdy kładzie się na podłodze i wstaje z pozycji leżącej bez podpierania się rękami. Ćwiczenie powtarzamy 4-5 razy.

Rozwiązywanie zagadek:
„Żyją na ziemi? Nie! Gdzieś na Marsie!
Takie zielone i śmieszne ludki.
W kosmosie latają na swoich spodkach,
A nazywają się…..”(ufoludki)

Bardzo dobrze mu się wiedzie,
do pracy rakietą jedzie.
Na podbój kosmosu i planet,
i w galaktyki nieznane. (astronauta)

– Kogo nazywamy astronautą?
( człowieka, który odbywa loty kosmiczne w kosmos, bądź się do nich przygotowuje);
– Czym tam podróżuje?
(rakietą, statkiem kosmicznym);
– Jak myślicie, po co astronauci latają w kosmos?
(chcą badać przestrzeń kosmiczną, są ciekawi świata, znajdującego się poza Ziemią, szukają planet na których mogłoby rozwijać się życie, szukają innych zasobów naturalnych, badają, czy istnieją inne formy życia poza naszą planetą);
– Jak jest ubrany, gdy wybiera się w taką podróż?
Astronauci zanim wylecą w kosmos, zakładają odpowiednie ubrania. Popatrzcie jak wygląda strój astronauty.

Kombinezon – umożliwia bezpieczne wyjście i pracę człowieka w przestrzeni kosmicznej. Zapewnia możliwość komunikacji oraz odpowiednie zapasy tlenu i wody. Zapewnia również bezpieczeństwo w zetknięciu z warunkami panującymi w kosmosie – chroni przed wysoką temperaturą, promieniowaniem kosmicznym;
Hełm – wewnątrz hełmu krąży tlen, żeby zapobiec parowaniu ciemnej osłony na twarz;
Plecak – zawiera zapas powietrza do oddychania oraz urządzenia podtrzymujące życie;
Rękawice – są silikonowo-gumowe, dzięki takim rękawicom astronauta może bezpiecznie dotykać różne przedmioty i urządzenia.


Dzisiaj wybierzemy się w kosmos rakietą. Czy wiecie jak wygląda rakieta?

Opowieść ruchowa „Lecimy w kosmos” (wg K. Kutyła)

Czy chcielibyście wybrać się teraz w kosmiczną podróż?.... zanim wystartujemy musimy najpierw odpowiednio się ubrać, a więc wkładamy kosmiczny kombinezon - najpierw prawa, teraz lewa noga...gotowe?....jeśli tak to ...szuuuu.....zapinamy w naszych kosmicznych kombinezonach suwak...to jednak nie koniec naszej kosmicznej garderoby - nie mamy jeszcze butów, rękawic i kosmicznego hełmu... prawda?...od czego więc zaczniemy?...oczywiście od butów - uwaga wkładamy: prawy but, teraz lewy but i gotowe. ..teraz prawa i lewa rękawica i na końcu hełm...
Uwaga! Włączamy silnik: najpierw jedną, potem drugą ręką, zapinamy pasy, wyglądamy przez okno i 10, 9,8,7,6,5,4,3,2,1,0 - startujemy...lecimy wysoko, coraz wyżej i powoli „wchodzimy” w przestrzeń kosmiczną....uwaga turbulencje...zobaczcie z lewej strony mijamy burzę kosmiczną, w naszym kierunku leci mnóstwo odłamków skalnych...więc „gaz do dechy”!...uciekamy!.. musimy mocno skręcić w prawą stronę...udało się, możemy odetchnąć z ulgą – uff. Wyjrzycie przez okno z prawej strony z pewnością zobaczycie planetę - przyjrzyjcie się jej uważnie, to Mars, może zobaczycie na niej jakiegoś ufoludka? O, jest! Lądujmy na tej pięknej planecie, może uda nam się z nim przywitać. Trzy- czte-ry lądujemy! Podejdźmy do niego powoli, żeby się nie przestraszył! Może się z nim ładnie przywitamy? Co należy powiedzieć, jak się z kimś wita? ( dzień dobry). Czy macie jakieś pytania do kosmity? On powiedział, że nazywa się Ufuś i miło mu was poznać( dz. zadają pytania, a nauczycielka udaje, że kosmita szepcze jej do uch odpowiedzi....... ioioio...to ostrzeżenie, że kończy nam się tlen w kombinezonach, musimy więc wracać na Ziemię!) Pożegnajmy się z naszym nowym przyjacielem. Znów wsiadamy do rakiet. Lecimy…spójrzcie przez okno czy widzicie Ziemię?...tak, to właśnie ta niebieska planeta ... uwaga trzymajcie się mocno za chwilę będą turbulencje...uwaga zbliżamy się do Ziemi...lądujemy...uff...udało się ...mamy za sobą pierwszy lot w kosmos...rozpinamy pasy, zdejmujemy rękawice, hełm, buty, kosmiczny skafander... Dziękuję Wam za wspólną kosmiczną podróż.

https://youtu.be/5Am8X_iHzz4

Zadania do wykonania.
Karty pracy, cz. 3, str 74, 76

 

Super User
Kategoria:

Dzień dobry Skrzaty. Wyspaliście się? Zapraszam Was do zdobywania nowych, ciekawych informacji związanych z naszą planetą Ziemią. Podziękujcie swoim kochanym rodzicom, że pomagają Wam odkrywać i zdobywać "nieznane". Dziękujemy!

Podejdźcie do okna i popatrzcie przez nie. Zobaczcie, jak wygląda Wasza okolica:

czy jest jasno, czy ciemno?
czy są tu wysokie domy, czy niskie?
czy dużo widzicie drzew?
czy są sklepy, czy pola?
jakie widzicie kolory?
Opowiedzcie o swoim otoczeniu jak najwięcej.

Obejrzyjcie krótkie filmiki o tym jak to się dzieje, że jest dzień, a później nadchodzi noc oraz występowanie faz księżyca.

Wiecie już jak powstaje dzień i noc?
Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca- widać je na niebie, jeśli nie ma chmur. Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona do Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne i gwiazdy. Wirowy ruch ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez słońce, dlatego po dniu następuje noc.

Księżyc w różnych fazach to oświetlone przez słońce części księżyca. Księżyc jest jedynym naturalnym satelitą Ziemi. Jest piątym co do wielkości Księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób. Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona. Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.

Zadania do wykonania.
Wykonajcie pracę plastyczną. Przedzielcie kreską kartkę A4 z bloku technicznego na pół. Na jednej połowie kartki malujecie dzień, na drugiej połowie malujecie noc. Pamiętajcie o podstawowych symbolach (słońce, księżyc, gwiazdy) i odpowiednich kolorach.

Karta pracy, cz. 3, str. 75.

Praca dla dzieci chętnych: „Galaktyka w słoiku” – wykonanie eksperymentu

 Potrzebne: słoiczki, kubeczki z wodą, barwniki/farby, brokat, pędzelki oraz watę.

Czym jest galaktyka? Rodzic tłumaczy, że są to skupiska gwiazd, pyłu, planet i gazu międzygwiezdnego. Nasza Galaktyka, w której znajduje się Układ Słoneczny, to Droga Mleczna.Przykładowa kolejność czynności:

Barwimy wodę w słoiczku dodając barwnik/farbę i mieszając pędzelkiem.

Wkładamy do słoiczka z zabarwioną wodą watę

Ugniatamy ją pędzelkiem

Wsypujemy brokat

Wlewamy do kubeczka z wodą barwnik/farbę i mieszamy pędzelkiem

Wlewamy część zabarwionej wody do słoika

Wkładamy watę i ugniatamy ją pędzelkiem

Wsypujemy brokat

Wlewamy resztę zabarwionej wody do słoika

Zakręcamy słoik i wstrząsamy nim.

 

Super User
Kategoria:

Dzień dobry! Dzisiaj mam dla Was kilka muzycznych zabaw kosmicznych. Zapraszam do zabawy!

„Lecimy w kosmos” – ilustracja ruchowa do muzyki. Rodzic rozkłada na środku pomieszczenia koc (statek kosmiczny), usiądźcie po środku koca. Rodzic prezentuje nagranie odgłosów startu rakiety. Podnosicie ręce do góry naśladując start rakiety.
„Spacer astronauty” – zabawa muzyczna. Usiądźcie przy ułożonym na podłodze kocu. Rodzic jest dyrygentem i trzyma plastikowy pojemnik imitujący instrument-bębenek np.butelka plastikowa, garnek. Poruszacie się po kocu w różny sposób (możecie przeskakiwać w różne strony koca w wygrywanym przez dyrygenta – rodzica rytmie). Później następuje zamiana ról.
„W kosmosie” – zabawa relaksacyjna. Leżycie wygodnie na dywanie, wsłuchujcie się w odgłosy kosmosu, a następnie, zachęcone przez rodzica, opowiedzcie o tym, co usłyszeliście. 

Słyszeliście? W kosmosie nie jest cicho. Kosmos jest wszechświatem, czyli wszystkim, co możemy dotknąć, poczuć, wyczuć, zmierzyć lub wykryć. Obejmuje żywe istoty, planety, gwiazdy, galaktyki, chmury pyłu, światło, a nawet czas. Wiek wszechświata wynosi 13,82 miliardów lat (dla porównania Ziemia ma ok. 4,54 miliarda lat, a życie na niej powstało miliard lat po uformowaniu się). Nie da się określić rozmiarów całego Wszechświata – możliwe, że jest nieskończony. Dźwięki z kosmosu to fale plazmy. Fale plazmy rozchodzą się podobnie jak fale oceanu w dość rytmicznym tempie. Sonda Van Allen'a, zarejestrowała te tajemnicze fale. Naukowcy przetworzyli zebrany materiał, a my możemy usłyszeć tajemnicze odgłosy pochodzące z odległej przestrzeni.

Posłuchajcie piosenki  „W układzie słonecznym” i postarajcie się zapamiętać refren. Kto wie, może uda Wam się zapamiętać też kilka zwrotek?

REFREN
W układzie słonecznym wirują planety
Wszystkie w innym tempie, okrążają słońce
Różnią się kolorem, masą i rozmiarem
Lata lecą one stale, kręcą się wytrwale.

MERKURY
Merkury? To ja! Jestem pierwszy i najmniejszy
Moją powierzchnie pokrywają ogromne kratery
Z własną pogodą nie umiem dojść do zgody
W dzień jest mi gorąco
W nocy bardzo marznę brrr.

WENUS
Mam na imię Wenus
Jestem druga w kolejności
U mnie nieustannie upał jest bezlitosny
Wiruję wolno, nigdzie się nie śpieszę
I bardzo jasno świecę się na niebie.

ZIEMIA
Tu ziemia, witam serdecznie, czuje się świetnie
Zamieszkują mnie roślinki, zwierzątka i ludzie
Jestem trzecią planetą od słońca
Moja atmosfera jest cudna
Mam dużo wody, więc śmiało wpadnij ochłodzić.

MARS
Hej tu Mars planeta numer cztery
Bardzo się czerwienie, jestem cały zardzewiały
Mam najwyższe góry i od groma pyłu A!
Nic nie widzę, znowu leci mi do oczu!

JOWISZ
Joł joł Jowisz, największy olbrzym gazowy
Piąty od słońca, na pewno nie przeoczysz
Choć moja masa jest potężna niezwykle
To z wszystkich planet kręcę się najszybciej.

SATURN
Siemanko tutaj Saturn, też składam się z gazów
Po moich pierścieniach poznasz mnie od razu
Wirują w nich kamienie, pył i sporo lodu
Jestem szósty od słońca, w głowie to zakoduj.

URAN
Cześć, to ja, lodowy gigant o imieniu Uran
Na mnie jest najniższa temperatura
Słynę z bladego, błękitnego koloru
Jestem siódmą planetą i wiruje na boku.

NEPTUN
Na koniec ja swoje trzy grosze wtrącę
Nazywam się Neptun i najdłużej okrążam słońce
Tworzę huragany co powalą wszystko
Więc nie zbliżaj się zbytnio bo cię zdmuchnę jak piórko.


Zadania do wykonania.
Karta pracy cz3,str.72, 73.

Super User
Kategoria:

Alleluja Chrystus Zmartwychwstał !

Witam bardzo serdecznie moje "aniołki" wraz z Rodzicami.

Dzisiejsza katecheza będzie o największym cudzie Pana Jezusa.

otwórz link

wykonaj prace w podręczniku str.84-85,kat.nr.41

 

Pozdrawiam bardzo serdecznie. Pamiętam w modlitwie. Alleluja!